arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۸۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۰ - ۳۰ آبان ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۹ آبان ۱۳۷۷: احتمال سقوط دولت ترکیه زیاد است / در تاجیکستان شورش مسلحانه شده؛ آقاى [امام‌علی]رحمان‌اُف از ایران استمداد کرده

خاطرات آیت الله هاشمی: در مسایل جهانى، استيضاح دولت تركيه مهم است كه احتمال سقوط او زياد است و بحران در روابط تركيه و ايتاليا بر سر عبدالله اوجالان، رهبر كردهاى پ‌ك‌ك [= حزب کارگران کُرد ترکیه] كه ايتاليا حاضر به تحويل او نيست؛ به دليل وجود مجازات مرگ در قوانين تركيه و ممنوعيت تحويل متهمان به كشورهايى‌كه مجازات مرگ در قانون ايتاليا دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در خانه بودم و به اصلاح نمايه‌هاى تفسير راهنما، جهت تكميل كليد قرآن پرداختم. ظهر بچه‌ها جمع بودند. مهدى، وسيله ورزش آورد. فائزه، نمونه‌هايى از تحليل‌هاى اقتصادى روزنامه زن را آورد؛ بد نيست. در مورد طرح مسأله حج مشورت كرد. عصر ليدا [دختر اخوی‌احمد] و همسرش آمدند. از ركود فوق‌العاده اقتصادى و فروش نرفتن خانه‌هاى ساخته شده گفتند. شب، عفت به منزل محسن رفت.

در مسایل جهانى، استيضاح دولت تركيه مهم است كه احتمال سقوط او زياد است و بحران در روابط تركيه و ايتاليا بر سر عبدالله اوجالان، رهبر كردهاى پ‌ك‌ك [= حزب کارگران کُرد ترکیه] كه ايتاليا حاضر به تحويل او نيست؛ به دليل وجود مجازات مرگ در قوانين تركيه و ممنوعيت تحويل متهمان به كشورهايى‌كه مجازات مرگ در قانون ايتاليا دارند. ضمناً پارلمان اروپا و مقامى از حكومت پاپ هم موضع ايتاليا را تأييدكرده‌اند و آمريكا موضع تركيه را تأييد كرده است.

شروع بررسى مسأله استيضاح آقاى [بیل] كلينتون، [رییس‌جمهور آمریکا]، دركميته قضایى كنگره آمريكا مهم است؛گرچه مى‌گويند، نطق دادستان فدرال در طرح اتهام‌هاى كلينتون ضعيف بوده. شورش مسلحانه در تاجيكستان و استمداد آقاى [امام‌علی] رحمان‌اُف از ايران و متهم كردن [اسلام] كريم‌اف، [رییس‌جمهور اُزبکستان] به حمايت از شورشيان، مسأله مهم ديگر است و تنزل بيشتر قيمت نفت، بعد از آرام شدن بحران عراق، مشكل ما است.

امروز اولين قطعه ايستگاه جديد فضایى، توسط روسيه پرتاب شده است. 15 كشور در اين طرح شريك‌اند و به تدريج قطعات ديگر پرتاب مى‌شود و سرانجام ايستگاهى با 60 متر طول، 21 متر عرض و 24 متر ارتفاع ايجاد و ايستگاه مير، منهدم مى‌شود. امروز در اجراى توافق مريلند، تخلية بخش ديگرى از اراضى فلسطين آغاز شد.

نظرات بینندگان